Tuesday, June 24, 2014

MISTERI SEORANG AHLI FARMASI


Aku duduk di Ipoh dan berkerja di hospital di ipoh sebagai ahli farmasi. Nama aku Izat, umur aku 29 tahun dan masih bujang. Sepanjang aku hidup, baru 2 kali aku bercinta di universiti dan sekarang ini di uni. 2 tahun bercinta tapi putus di tengah jalan dan sekarang, aku dengan Nini gadis dari Tambun

Bahagia betul aku dengan dia, hampir 4 tahun kami bercinta dan aku bertuah Rupa paras Nini boleh dikatakan cantik, puti, tinggi dan bergaya. Aku pula? Computer nerd! Kaki online game! Kaki Naruto! Kaki anime! Memang ni antara sebab aku takde awek. Sebab aku dengan dunia aku sendiri.

Boleh dikatakan setiap kali raya, aku akan cuba nak tamatkan zamqn bujang dengan Nini. Every puasa aku selalu cakap yang aku nak hantar rombongan pada dia pada raya ke 5 bla bla bla... tapi hambar. Nini mesti tolak dengan alasan masih awal. Waktu itu Nini berumur 24 tahun dan aku diam dan pujuk hati sendiri.

Aku rasa sudah mampu untuk berkahwin. Duit simpanan aku hampir RM30K! Hasil simpanan dan menang tournament game yang membuatkan aku pergi sampai ke USA!

Suatu hari, pada raya kedua. Aku nekad aku akan pinang Nini. Oleh itu, abang aku, Bad dan 3 orang kawan aku jadi wakil.

Cincin? CHECK!
Kek buah? CHECK!
Pulut Kuning? CHECK!

Lengkap persiapan untuk merisik dan aku pun tunggu di hujung simpang selama sejam.

Dari jauh, kereta Bad bagi lampu suruh gerak dalam. Bukan main seronok aku turun kereta dan,
"Izat, mak bapak diorang tolak mentah! Diorang tak nak kau, si betina tu pun merayu-rayu jangan pinang dia".

Aku terdiam terduduk.

Mak bapak dia tak nak aku, Nini pun tak nak aku. Habis tu aku ini apa? Bila difikirkan, Nini tak pernah kikis aku pun. Sekadar belanja beli beg, baju, makan dan tak pernah dia minta aku beli macam-macam sebab dia pun kerja di KFC. Aku menjadi binggung.

Sejurus hari itu, aku dapat call dari Nini. Dia minta aku lepaskan dia, jangan kacau dia dan bla..bla..bla..

Sebulan aku bangkit, aku Overtime, kerja kaw-kawa, main game, beli barang-barang XBox, Playstation etc. Duit RM6,000 untuk tunang, aku belanja beli apa yang aku nak.

2 bulan selepas aku dan Nini break up, aku mula perasan yang bibir aku mula pecah-pecah. Sampaikan bila aku bangun dari tidur, bantal aku sure kena darah. Macam banyak gila.. Rambut mula gugur, selera makanan menurun. Macam tanda-tanda sakit. 

Segera aku jumpa doktor, tetapi doktor pula kata aku penat dan stress.

Pelik? Aku tak merokok dan hampir setiap malam aku main badminton dan aku memang happy gila-gila. Langsung lupa pasal kes break up. So apa yang stress?

Di bilik ubat-ubatan, masa aku kerja shift malam, kira-kira jam 3 pagi, 3 orang budak praktikal aku bagi break kejap sebab kesian tengok diorang berjaga camtu.

SREEKKKK!

Bunyi macam orang mencakar rak-rak ubat. Aku jenguk, terhenti.. 

SREEKKKK!

Bunyi lagi... aku jenguk, nah!

Ada lembaga tanpa kepala sedang menampan rak ubat.

SREEKKKKK!

Tangannya sengaja dicakar di rak.

Belum sempat aku telan air liur, lembaga tu terus melompat ke atas aku. Aku pengsan, budak-budak praktikal itu yang sedarkan aku. 

Bagi aku normal la, kerja kat hispital mesti ada kes macam ni dan aku pun banyak dengar cerita dari kawan. Tetapi aku silap.

Selang 3 hari, aku jumpa benda yang sama. Kali ini semasa aku ke bilik air. Selepas selesai membuang, aku ke sinki dan basuh muka. Bila toleh ke cermin, benda tu bertenggek di belakang badan aku. Kali ini aku macam nak pengsan. Tetapi aku kuatkan diri, jerit dan keluar dari toilet. 

Bermula dari saat itu, aku selalu diekori oleh lembaga itu sampai ke rumah, ke kampung even semasa bercuti di Pangkor.

Aku ke Pangkor nak release tension. Sebab asyik kena gnaggu dengan lembaga tu. Masa duduk di sebuah chalet, tengah tidur, ada suara memanggil aku. Bila aku celikkan mata, nah! Benda tu melekap di atas siling. Dapat aku rasa habuk-habuk tanah, darah dan nanah melekat jatuh ke  atas badan aku. Aku pengsan...

Itu pun aku sedar bila aku tak buka pintu masa diorang hantar breki. Diorang kata mata aku terbeliak putih dan mulut berbuih. Doktor cakap aku kena sawan. Mana pernah aku ada sakit sawan??

Semasa di rumah, sedang aku layan Naruto di laptop, kaki aku kena tarik. Kali ini benda tu datang dengan kepala dia. Dia tenyeh kepada dia yang putus dari badan dia ke arah muka dan badan aku. Aku muntah selepas itu. Dalam keadaan yang terkejut, aku sempat azan dan sejak hari tu selera makan aku semakin susut!

Aku menjadi takut, nak kerja pun malas. Nak balik kerja pula benda tu bertenggek depan hud kereta. Pergi ke jamban, dia tunggu merangkak di luar. Bila nak makan, makanan berbau tahi. Orderlah apa sekali pun, makanan tetapi berbau tahi. McD pun aku bau tahi. Bila suruh kawan hidu, diorang kata ok je.

Sampai satu tahap, aku jumpa seorang ustaz perubatan Islam di Ipoh. Sah! Sah aku terkena buatan orang. Serius aku terkejut dan aku tak tahu siapa yang dengki sangat tu. Sebulan aku berubat, aku sihat semula. Syukurr.....

Beberapa minggu kemudian aku dapat panggilan dari Nini. Dia kata mak dia sakit kuat. Atas dasar simpati, aku jenguk mata dia. Mak dia dah macam jembalang dah aku tengok. Berkain batik dan meracau-racau.

Jenuh orang-orang dalam rumah bacakan yassin. Yang memeranjatkan, kejap-kejap nanti si Nini dan bapak dia kena histeria. Menari-nari sampai buka-buka baju.

Aku terus call ustaz yang tolong aku. Half and hour ustaz tiba dengan tiga orang kawannya. Proses mengubat pun berlaku.

2 jam kemudian:

"Izat, diorang ni dah menyimpang jauh. Saya tak tahu apa yang diorang buat. Tetapi dari dialog yang saya buat dengan jin tu dalam bilik tadi, diorang guna benda tak elok untuk jahanamkan kamu. Kamu tanya la anak perempuan tu. Diorang dah okay sikit. Dia nak jumpa kamu," ujar ustaz.

Aku jadi binggung, apa hal? Apa kaitan dengan aku?

Aku jumpa Nini, dalam bilik itu ada parent dia sekali.

"Izat, selama ini i yang buat u! Mak i yang buat u! Kitorang cari mayat takde kepala untuk dibuat sebagai syarat nak jahanamkan u. Kitorang pergi sampai ke Pengkala Hulu sampai ke Siam. Kitorang buat sebab takut. Takut u balas dendam dengan kami sebab kami tolak pinangan u. 

I dah berkahwin! Suami i kerja di Sarawak. I sunyi kat sini. Mak i pun tak kisah i buat macam tu. Janji jangan bagi u datang sini pinang i bla..bla..bla.."

Baru aku teringat. Setiap kali raya, memang Nini tak bagi aku datang ke rumah dia. Patutlah Nini ni biang gila. Ajak aku buat macam-macam kat hotel, rupanya tak tahan. Dan yang bestnya, dah ada anak seorang.

Aku pula rasa bersalah sebab dah pernah nak ajak dia kahwin. Nak elak perkara tu terjadi lagi, dia gunakan aku. Aku diam tak tahu nak cakap apa.

Alasan Nini memang bodoh. Takut aku berdendam dengan dia.. Kau memang bodoh Nini.

TAMAT

Diceritakan oleh TheFlash

No comments:

Post a Comment