Tuesday, March 25, 2014

Hukuman mati ahli Ikhwan, Pemuda PAS demo Jumaat ini

KUALA LUMPUR: Pemuda PAS Malaysia akan mengadakan demonstrasi aman di hadapan Kedutaan Mesir pada Jumaat ini bagi membantah tindakan kerajaan kudeta negara itu yang menjatuhkan hukum mati terhadap 529 pendukung Ikhwan Muslimin.

Himpunan itu akan dianjurkan bersama NGO Islam, rakan-rakan Pakatan Rakyat dan rakyat Malaysi yang prihatin.

Ketua Pemuda PAS Malaysia, Suhaizan Kaiat berkata, demonstrasi itu akan diadakan sejurus selepas solat Jumaat di Masjid Tabung Haji dan akan berarak ke kedutaan Mesir.

Mahkamah Mesir semalam menjatuhkan hukuman mati ke atas 529 ahli-ahli Ikhwanul Muslimin termasuklah terhadap Mursyid Am Ikhwan, Dr Mohammad Badie atas pelbagai tuduhan yang direka cipta. 

Kes ini dilihat dibuat melalui perbicaraan paling pantas dalam sejarah kehakiman moden dengan skala tertuduh sebegitu ramai bagi pertuduhan bunuh. 

Ianya dibuat selepas langkah pertama iaitu mengharamkan penubuhan Ikhwan Muslimin beberapa bulan sebelum ini.

Dalam pada itu, Presiden PAS Tuan Guru Datuk Seri Abdul Hadi Awang turut mengecam keputusan itu.

Beliau turut menggesa badan kerjasama antarabangsa seperti PBB, Liga Arab dan OIC mencontohi tindakan Afrika yang menggantung keahlian Mesir sebagai anggota kesatuan Afrika kerana menceroboh demokrasi dan secara jelas membunuh rakyatnya sendiri.

"PAS mengutuk perancangan terlaknat ini. Walaupun berlainan geografi, namun kita tetap bersolidariti dengan saudara-saudara seangkatan kita di Mesir. 

"Inilah realiti cabaran kita, gerakan Islam akhirnya pasti menjadi sasaran utama golongan pengkhianat," kata beliau.

No comments:

Post a Comment