Tuesday, March 18, 2014

MH370: Tiada pesawat tidak dikenali melalui ruang udara Kazakhstan dan Kyrgyzstan

KUALA LUMPUR: Tiada sebarang pesawat tidak dikenali yang melalui ruang udara Kazakhstan dan Kyrgyzstan pada Sabtu, 8 Mac.

Kenyataan daripada Jawatankuasa Penerbangan Awam Kazahstan yang diperoleh agensi berita Reuters itu sekaligus mengurangkan kemungkinan bahawa pesawat Malaysia Airlines MH370 yang hilang sejak 8 Mac lalu itu dilencongkan ke arah utara melalui Thailand.MH370: Tiada pesawat tidak dikenali melalui ruang udara Kazakhstan dan Kyrgyzstan

Menurut kenyataan itu lagi, sekali pun pesawat itu berjaya tiba di ruang udara negara terbabit, ia sudah semestinya akan dikesan oleh mereka.

“Jika difikirkan secara hipotesis sekali pun, pesawat ini akan terlebih dahulu dikesan oleh negara-negara di sepanjang laluannya sebelum tiba ke ruang angkasa Kazakhstan. Maka kami sudah pasti akan menerima pemakluman daripada negara-negara terbabit terlebih dahulu,” katanya.

Kenyataan itu ditandatangani oleh timbalan ketua suruhanjaya terbabit, Serik Mukhtybayev.

"Walaupun semua peralatan di dalam pesawat dimatikan, adalah mustahil untuk pesawat tersebut terbang dalam mod senyap. Terdapat juga badan-badan ketenteraan yang mengawal ruang angkasa negara ini,” tambahnya.

Malaysia Airlines mempunyai sembilan penerbangan biasa yang melintasi ruang udara Kazakhstan untuk perjalanan ke Eropah pada tarikh 8 Mac itu.

Negara jiran Kazakhstan, Kyrgyzstan menerusi pihak berkuasa penerbangan awamnya berkata, mereka menolak sebarang kemungkinan bahawa pesawat itu hilang di atau berdekatan ruang angkasa Kyrgyzstan.

Naib presiden lapangan terbang awam Manas berhampiran bandar Bishkek, Dair Tokobayev berkata, pesawat MH370 yang membawa 239 penumpang termasuk anak kapal itu tidak melalui ruang angkasa Kyrgyzstan.

Sekiranya pesawat terbabit merentasi negara tersebut, ia sudah pasti dikesan oleh dua pangkalan tentera udara – masing-masing milik Amerika Syarikat dan Russia – yang ada di negara itu.

India pada awal Isnin menolak dakwaan bahawa negara itu mungkin menjadi sasaran serangan ala 9/11 menggunakan pesawat MH370 terbabit.

Perdana menteri Manmohan Singh sebelum ini menjanjikan bantuan maksima dalam misi mencari pesawat itu sementara menteri luar India berkata adalah penting misteri kehilangan pesawat itu diselesaikan segera - Awani

No comments:

Post a Comment