Thursday, March 20, 2014

MH370: Mengapa tiada penumpang yang cuba menghubungi keluarga?

BANGKOK: Dalam dunia yang mementingkan media sosial dan telefon pintar, soalan mengapa seorang pun penumpang pesawat MH370 tidak cuba menghubungi saudara mara mereka seperti semasa kejadian serangan 9/11 masih menjadi tanda tanya.

Ia mungkin menunjukkan bahawa pesawat itu terbang terlalu tinggi atau berada di atas air, atau mungkin juga bahawa penumpang yang tidak sedarkan diri disebabkan oleh perubahan tekanan kabin.

Pakar mengatakan peluang 239 orang di atas pesawat itu untuk menggunakan telefon bimbit mungkin akan lebih baik sekiranya terdapat rangkaian telefon di darat.

Namun, ramai yang ragu-ragu bahawa penumpang atau anak-anak kapal akan dapat membuat panggilan menggunakan telefon bimbit semasa dalam perjalanan yang laju.

Sekiranya telefon bimbit digunakan, perlu ada perhubungan di antara sebuah telefon bimbit dan rangkaian telefon.

Perhubungan ini dikenali sebagai ‘handshake’ dan untuk suatu ‘handshake’ berlaku, perlu ada isyarat yang kuat di antara menara penghantaraan dan telefon.

“Rangkaian telefon boleh berfungsi dalam rangkuman sel 23,000 kaki (7,000 meter) dan 45,000 kaki,” kata Koh Chee Koon, perunding telekomunikasi dari Singapura.

Tetapi memandangkan kuasa terhad penghantaran telefon bimbit komersil, serta halangan oleh badan kapal terbang, hanya tuah yang akan membantu perhubungan kepada rangkaian telefon, kata Koh.

Pakar-pakar berkata di dalam kes serangan di Amerika Syarikat pada 11 September 2001, pesawat itu terbang pada ketinggian yang rendah di kawasan yang mempunyai rangkaian telefon.

Baru-baru ini beberapa syarikat penerbangan telah memperkenalkan teknologi bagi membolehkan penumpang menggunakan telefon mereka semasa penerbangan, menggunakan stesen pangkalan selular kecil di atas pesawat, tetapi Malaysia Airlines berkata perkhidmatan ini tidah ada di dalam MH370.

Profesor Emeritus Komputer Sains dari Universiti Western Ontario, Kanada, AK Dewdney, berkata tanpa perkhidmatan ini, telefon bimbit tidak boleh digunakan pada ketinggian lebih daripada kira-kira 0.5 kilometer di dalam pesawat komersial, di mana ia tidak boleh terlalu jauh dari menara telefon.

"Pada ketinggian penerbangan biasa, tiada telefon bimbit mungkin boleh berjaya membuat sebarang perhubungan dengan kawasan darat kerana ia tidak berada di dalam rangkaian telefon,” katanya.

Pesawat MH370 terputus hubungan dengan Pusat Kawalan Udara Subang, jam 2.40 pagi pada 8 Mac lalu.

Sejumlah 239 penumpang dari pelbagai negara termasuk anak kapal berada di dalam penerbangan tersebut dan ia masih belum ditemui lagi.

No comments:

Post a Comment